A bielefeldi modell adaptálása
Szeptember végén az Alkalmazott Bölcsészeti Kar dékánja, dr. Barkó Endre, a Nemzetközi Pető Intézet rektora, dr. Schaffhauser Franz, az ABK Szociálpedagógia Tanszékének vezetője, dr. Szarvák Tibor és az ABK Erasmus-koordinátora, Palláné Szénási Magdolna a Bielefeldi Egyetemre látogattak, ahol a képen látható dékán asszony, dr. Isabell Diehm és az egyetem rektora, dr. Dieter Timmermann fogadta őket. A megbeszélések tárgyát a sonderpedagógiai képzés bielefeldi modelljének jászberényi adaptálása, az eddigi eredmények megbeszélése, valamint az együttműködés továbbfejlesztése, bővítése és szélesítése képezte.
Jászberényben néhány éve már folyik a sonderpedagógus képzés, a nyert tapasztalatok birtokában a kísérleti stádium lezárult. A sonderpedagógusok olyan tudás birtokába jutnak, amellyel bármely oktatási-nevelési intézményben, valamint intézményen kívüli pedagógia munka végzésére, minden gyermek inkluzív nevelésére, oktatására képesek lesznek. A pedagógia eszköztárával képesek lesznek a normának megfelelő és a normától eltérő, tehát valamilyen szempontból hátrányos, másfelől a kiemelkedően tehetséges gyermekek együttes nevelésére, oktatására. Az új képzés különös jelentősége abban rejlik, hogy a pedagógusoknak a csoportjukban lévő adott gyermek normától való eltérése, jellege miatt, nem kell különböző továbbképzéseken részt venniük, mert érteni fognak a problémák felismeréséhez, az esetek diagnosztizálásához és a professzionális segítségnyújtáshoz.
A kistelepüléseken, melyeken - még ha kívánatos lenne is - aligha van lehetőség az eltérés jellege szerinti gyermekek elkülönített képzésére, különösen fontos lehet a képzett sonderpedagógusok jelenléte.
Az együttműködést az Észak-Rajna-Westfáliai Oktatási Minisztérium is támogatja, így a karon nagy erőkkel dolgoznak a továbblépésen.