Középpontban az elektronikus tananyagfejlesztés

Június 23-25-ig második alkalommal rendezték a MoodleMoot Konferenciát a Szent István Egyetemen. A házigazda ismét a Kosáry Domokos Könyvtár és Levéltár volt. A szakmai szervezésben a Könyvtár mellett a Consedu Bt. vett részt, amelynek elsődleges tevékenységi körét az e-Learning alkotja.

SINKA RÓBERT

a SZIE KDKL Könyvtár Informatikai és E-learning részleg vezetője

A konferencia 2006-ban azért jött létre, hogy a világ egyik legnépszerűbb oktatási keretrendszerének, a Moodle-nek hazai szakmai fóruma legyen (http://moodlemoot.hu). Az első rendezvényeket még Debrecenben szervezték, az utóbbi két évben pedig Gödöllő adott otthont a szakmai tanácskozásnak. A világ számos országában évente megrendezett MoodleMoot hazánkban is az egyik legismertebb és legnagyobb érdeklődésre számot tartó e-learning rendezvény. Megrendezése egyértelműen a figyelem középpontjába emelte az egyetemet és annak könyvtárát, mint – a felsőoktatásban egyedülálló módon – az intézményi e-learning és e-portfólió szolgáltatás helyi központját.

A konferencia sorozat mindenkinek szól, aki az oktatási rendszer valamely területén tevékenykedik és érdeklődik az infokommunikációs (IKT) alapú, illetve azzal támogatott oktatási-képzési formák iránt. A könyvtár célja pedig egyértelműen az, hogy ez a neves szakmai fórum összeforrjon az egyetem nevével, és az e-learning iránt elkötelezett innovációs központként jelenjen meg a hazai felsőoktatási intézmények palettáján. Ennek a célkitűzésnek megfelelően már második éve önálló könyvtári szekció is működik a konferencián belül, amelyben együtt jelennek meg a könyvtár-pedagógiai és az e-learning eszközrendszerével támogatott könyvtári folyamatokat bemutató prezentációk.

Az elmúlt évben az intézményi elektronikus szolgáltatások integrációja, míg idén a pályázatokhoz kapcsolódó elektronikus tananyagfejlesztés és a módszertani kérdések kerültek a tanácskozás középpontjába. Az egyetemünkön működő, országosan is egyedülálló könyvtári szerepvállalást jól példázzák az e-learning és e-portfólió témakörében tartott előadások. A közel ötven előadás és a zárónap oktatási programjai több mint másfél száz résztvevőt vonzottak az ország különböző pontjairól.

A 2011-ben elhangzott előadások közül kiemelkedett a Moodle adatbázisok a könyvtári munkában (Háromszéki-Virág Fruzsina) című prezentáció, amely gyakorlati példákon keresztül, workshop szerűen mutatta be a könyvtár, mint szervezeti egység belső kommunikációjának fejlődését, az e-learning eszköztárra épülő, és a könyvtári munkafolyamatokat támogató folyamat modell működését.

Az E-portfólió használata a könyvtári kommunikációban és a tartalomszolgáltatásban (Ács Renáta) című előadás már a keretrendszerhez szervesen kapcsolódó elektronikus portfólió (http://eportfolio.szie.hu) speciális alkalmazási területére hozott aktuális élő példákat. A főként személyes és szakmai portfólió építésére tervezett alkalmazás könyvtári használata a már gyakorlott e-portfólió építők részére is tartogatott egyedi megoldásokat.

A Mahara testre szabása a könyvtár tartalomszolgáltatási igényeinek megfelelően (Berze Lajos) című előadás tényszerűen bemutatta a technikai jellegű problémákat, de szakmaisága mellett kellően felhasználóbarát módon megoldásokat is kínált a könyvtárosok számára. A Mahara, mint könyvtári eszköz, a belső és külső kommunikációban, valamint a tartalomszolgáltatásban, közösségi oldalak szervezésében is nagy segítséget adhat.

A Könyvtárhasználat és szakirodalmi információkeresés című tárgy oktatása virtuális környezetben (Kristóf Ibolya) már egy több éves folyamatot átfogó munka volt, amely az Egyetemi Könyvtár intézményen belüli oktatói szerepkörét is kiemelte. A könyvtárhasználat tudományos elméleti megközelítése mellett a hallgatók a gyakorlatban is elsajátíthatják a szakmai és tudományos fejlődésük szempontjából elengedhetetlen ismereteket. A szemináriumok keretében megismert adatbázisokhoz, speciális szakterületeket kiszolgáló elektronikus forrásokhoz kapcsolódó órai munka a virtuális környezetben is folytatódik. A könyvtár által biztosított egyetemi szintű e-learning szolgáltatás keretein belül kialakított virtuális kollaboratív osztálytermekben sajátíthatják el hallgatóink azokat a mikro-kompetenciákat (micro skills), amelyek segítségével nem csupán az elektronikus katalógusokban történő kereséseket sajátíthatják el, de a jövendő szakterületükhöz szükséges információforrások kezelésében is sikeresebbek lehetnek.

A SZIE E-learning Stratégia 2.0 – a felnőtté válás küszöbén (Sinka Róbert) című előadás a nyitó plenárison hangzott el. A már hagyományosnak mondható előadás a kezdetektől (2008-tól) a Szent István Egyetem E-learning Stratégiájának egyes szakaszait, éves beszámolóit, aktuális feladatait és jövőképét mutatta be. Az idei prezentáció egyben zárszó és összefoglalás is volt. Lezárult az a hároméves szakasz, amelyet a stratégia az intézményi bevezetésre meghatározott, és ennek összefoglalását és értékelését adta.

A munka azonban nem zárult le, mert az elmúlt évek sikereinek is köszönhetően a szolgáltatás új technológiai környezetben, megújult külsővel és számos többletszolgáltatással kezdi meg az új tanévben a munkáját.

A konferenciát megtisztelte jelenlétével dr. Solti László, az MTA rendes tagja, a Szent István Egyetem rektora, aki az első napon köszöntötte a Gödöllőre látogatókat, valamint dr. Szabó István egyetemi tanár, a SZIE Gépészmérnöki Kar dékánja.