Építészet, környezettudatosság, design


Az Ybl Miklós Építéstudományi Kar Építész szaka mutatkozott be az Építészet, környezettudatosság, design című kiállítással a Stefánia Kulturális Központ Galériájában márciusban. A megnyitó házigazdája Prekuta János főiskolai adjunktus volt, a kiállítást dr. Kiss Gyula DLA nyitotta meg.

 

Kreativitás

Az emberben megbúvó kreativitás előhívására és fejlesztésére több metódus létezik. A mentális és verbális együtt gondolkodáson; a manuális, anyagközpontú, agyagokkal dolgozó, azokat megmunkáló formakísérleteken; a 2 dimenziós rajzi felszabadító gondolkozáson kívül számos lehetőség kínálkozik. Amit itt most bemutatunk, az egy új dimenziója az építészeti alkotómunkának, ami a virtuális valóságba helyezi át a cselekvést. Ezen határtalan térben, megszabadulva az anyag korlátaitól, a statika kötöttségeitől, teljes szabadságot nyer a formálás és a teremtés, mint cselekvés. Mindezt a legkorszerűbb szoftver által nyújtott segítő algoritmusok teszik hatékonnyá. A megjelenő struktúrák, a létrehozott világ azonnal virtuálisan körbejárható, tanulmányozható, és következtetések vonhatók le. A nemzetközileg is elismert kurzusvezető építész instruálása alapján létrehozott prezentációs tablók bepillantást engednek ezen stúdiumba.

 

Gyökerek

Az első fázisban felvázolt kreativitás adja a cselekvő képességet. Mindenhez szükséges az alkotó folyamat megalapozottsága. Az Ybl 100 éven túlmutató hagyományának egyik legfontosabb vonulata a népi építészeti kutatás, mely révén a hallgatóság megismeri azt a népi bölcsességen alapuló gyönyörűséges, tiszta építészetet, ami alapját adja fejlődő építész énjüknek, ami egyszerre hagyomány, korszerűség, díszítettség, ugyanakkor egyszerűség is, és magában rejti a ma olyannyira hiányolt környezettudatosság eszményét.

 

Team munka

Az Ybl oktatásának kisebb-nagyobb hangsúllyal mindig is jól bevált módszere volt a team munka. Ez a régi-új munkamódszer - amit egyre inkább más építészegyetemek is felfedeznek maguknak - olyan többletenergiák megjelenését segíti, melyek a csoportmunkában összeadódó kreativitások által az egyéni teljesítményeket is mérhetően növelik. Az individuumok a csoport közkincsévé teszik egyéni energiáikat, így járulva hozzá a közös alkotás sikeréhez.

 

Design

Az oktatás előbbiekben felvázolt megalapozása után következik a formakincs gazdagítása. Munkamódszerünkben a lényeg megragadása, a jel-mottószerűség hangsúlyozása a cél. A kiállítás ezen részén a tanulmányaik derekán járó hallgatók középület-tervezés feladataiból ad ízelítőt. A kis középület-tervezési feladatok az iskolánkkal együttműködő önkormányzatok által biztosítottak. Jelen tervek Visegrád tervezett középületeit dolgozzák fel. A tablók összefoglalást adnak a környezet, a hely szellemének kutatása, az építészhallgatók által meghatározott és a tervezendő épületből fakadó fő cselekvések megragadása és mindezen kihívásaikra adott építészeti válaszok tárgyában. A dolog igen összetett, amint minden építészeti feladat - nem véletlen, hogy a középület-tervezés csak ekkor jelenik meg egyetemünk oktatásában, hiszen metodikailag ekkor válik a felnövekvő hallgatóság alkalmassá minderre.

 

Környezettudatosság

Nem cél, nem munkamódszer, és még csak nem is eszköz, hanem egy olyan elv, mely iparizált és gondatlanul kezelt környezetünkben (sokak szerint a történések 24. órájában) ismét fontossá vált. Különösen lényeges ezen eszmék és módszerek elültetése az épített nemzeti kincsünket létrehozó és kezelő leendő építészeink tudatában. Számos régi-új (újra felfedezendő), avagy a technika adta vadonatúj módszer vár arra, hogy szélesebb körben elterjedve megállítsuk általa környezetünk pusztulását, sőt, lassan visszafordítsuk a folyamatot: természet közeli anyagok, kis energiaráfordítással épülő és/vagy üzemelő házak. Magának a természetnek a visszatelepítése épületeinkbe, városainkba is kiváló módszer, melynek azonban komoly szerkezeti, fizikai, és nem utolsó sorban formálási/design alapokon kell nyugodnia. Bármely aspektus hibás vagy alulteljesítése működésképtelenné, illetve hatását vesztővé teheti – teszi - ezen törekvéseket. A kiállítás az iskolánk gondozásában Magyarországon elsőként kutatott és ezen eredmények felhasználásával megvalósított épületzöldesítéseket mutathat be. A prezentált példák az iskolánknak otthont adó XIV. kerületben találhatók.

 

Szintézis

 

A kiállítás ezen szekciójában az Ybl építész szakirányának diplomaterveiből adunk válogatást. Ezen tervekben a megszerzett tudásra alapozó, a hallgató által lényegesnek ítélt, választott kutatási terület vizsgálatát magába foglaló, szintézisen alapuló alkotó folyamat végeredményét szemlélhetjük. Hitünk és oktatói szándékaink szerint ezen diplomamunkák a gyökereken alapulnak, környezettudatos szemléletük megalapozott szerkezeti tudással párosulnak, és a korszerű design szintjére jutva végül nagybetűs ÉPÍTÉSZETET hoznak létre.

Dr. Kiss Gyula

DLA Ybl-díjas építész,

Településmérnöki és Építészeti Tanszék tanszékvezetője

Ybl építész szak felelőse