Magyarország – Románia Határon Átnyúló Együttműködési Program
Október 15-én a Szent István Egyetem Pedagógiai Kar (PK) és a Partiumi Keresztény Egyetem (PKE) (Nagyvárad) közös projektjének a zárókonferenciájára került sor Szarvason. Az oktatási intézmények együttműködésén alapuló program a határmenti pedagógus közösségek interkulturális kompetenciáinak az erősítését, azaz a pedagógiai humán erőforrás fejlesztését célozta meg. A pályázat 2009. december 5-től 2010. október 31-ig valósult meg az Európai Regionális Fejlesztési Alapból elnyert 163 ezer 600 euró (43 millió Ft) összegből.
DR. VIRÁGNÉ DR. HORVÁTH ERZSÉBET
projekt kapcsolattartó, Pedagógiai Kar
A zárókonferenciát megtisztelte jelenlétével Tőkés László, az Európai Parlament alelnöke, a Partiumi Keresztény Egyetem elnöke, dr. Solti László akadémikus, a SZIE rektora, Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke, Békés megye volt országgyűlési képviselője és megyei önkormányzatának volt elnöke, dr. Flóra Gábor, a PKE dékánja, Babák Mihály, Szarvas város polgármestere, továbbá Bottoni-László Réka, pályázati projektünk programmenedzsere, a VÁTI budapesti központjából és Kalapáti Magdolna, a VÁTI békéscsabai területi irodájának vezetője.
A program dr. Lipcsei Imre dékán (PK) megnyitójával kezdődött, majd meghívott vendégeink köszöntői hangzottak el. Dr. Solti László utalt arra, hogy az egyetem számos külföldi kapcsolatot ápol; az integrációs időszak után bővültek pályázati lehetőségei Románia intézményeivel is. Domokos László hangsúlyozta, hogy a Magyarország és Románia közti pályázatokon keresztül is megvalósuló kapcsolatok 4-4 megyét érintenek, és dinamizálják e térség regionális együttműködését. Dr. Flóra Gábor a PKE rektorának üdvözletét tolmácsolva, elmondta, hogy pályázati projektünk kiemelt értéke a tudástranszfer intézményesülése és megvalósuló innovációja.
Bottoni-László Réka programmenedzser és Kalapáti Magdolna irodavezető az EU pályázati rendszereiről, a két ország közös projektjeinek a történetéről, továbbá a jövőbeli pályázati lehetőségekről szóltak. Kifejezték elismerésüket projektünk megvalósításért.
Délutáni programunk díszvendégét, Tőkés Lászlót nagy ovációval fogadta az együttműködő iskolák igazgatóinak és a képzési programjainkon részt vevő pedagógusoknak a közössége. Az elnök kifejezte azt a véleményét, hogy az unión belül a felismert közös érdekek segíthetik a nemzeti érdekek egyeztetését és a lelki közösségek újbóli megerősödését.
Dr. Virágné dr. Horváth Erzsébet szakértő, projekt kapcsolattartó prezentációjában összefoglalta a pályázati program legfontosabb célkitűzéseit és eredményeit. Adatokkal bizonyította a célul kitűzött indikátorok teljesítését. Összesen 9 képzési központban (Bihardiószeg, Nagyszalonta, Nagyvárad, Békés, Gyula, Kétegyháza, Méhkerék, Orosháza, Szeghalom), 36 témakörben, 468 munkaórában 488 magyarországi és 457 romániai (összesen 945 fő) pedagógus vett részt a szakmai-módszertani megújító képzéseken, a mentális és identitást kezelő és erősítő tréningeken és művészetterápiás foglalkozásokon.
Veress Erzsébet szakértő (SZIE PK) a pedagógus kompetenciák megújításának fontosságáról, a személyi, a szakmai, a szociálisé s az interkulturális kompetenciafejlesztés kérdéseiről szólt.
Dr. Szilágyi Györgyi szakértő, projekt kapcsolattartó (PKE) elfoglaltsága miatt Győrbíró András tolmácsolta a konferenciához intézett levelét, melyben a pályázati projekt jelentőségéről és az ehhez csatlakozó kutatásról szólt.
Dr. Lipcsei Imre projektmenedzser szakmai előadásában a határmenti térségek multikulturalizmusának történelmi szükségszerűségét bizonyította Szent István király Intelmeinek a felidézésével. Szemléletes példákkal mutatta be a hétköznapi tevékenységeket jellemző természetes multikulturalitás működését; kiemelte a határmenti régiók etnikai és kulturális sokszínűségét és együttműködésének példáit.
A szakmai előadások a pályázathoz csatlakozó kutatási eredmények elemzésére is kitértek.
Dr. Virágné dr. Horváth Erzsébet a pedagógus identitásviszonyokat az olvasáskultúrát vizsgáló aspektusból: az olvasáshoz fűződő attitűdviszonyok, olvasásrelációk, olvasásfunkciók és identitásmotivációk szempontjából értékelte.
Veress Erzsébet a pedagógus kompetenciák vizsgálatára szolgáló kutatás feldolgozott eredményeiből a határ két oldalán élő pedagógus közösségek mentális állapotának, és megküzdési kompetenciáiknak a hasonlóságait és különbségeit emelte ki.
A konferencia záróakkordjaként az érintettek átvették a továbbképzést igazoló tanúsítványokat.
Úgy véljük, a projekt mottója, a „Két ország, egy cél, közös siker!” beteljesülésével valójában nem zárul le a két intézmény együttműködése. A konferencián megalapítottuk a Határ menti Pedagógusok Interkulturális Központját (Szarvas), mely megfelelő keretet nyújthat a további új típusú együttműködésre.